fredag 12 november 2010

Lite kuriosa angående kungliga hundar

Med tanke på att jag numer har så många följare/läsare så känner jag mig manad att skriva lite mer kring kungliga djur...
Streiff har ju rönt stort intresse här i detta forum...så låt oss gå vidare med Karl XII´s hund Pompe. Pompe som var Karl XII´s favorithund var egentligen tre olika hundar. Förste Pompe dog hemma i Sverige redan under 1600-talet, medan Pompe II och Pompe III dog i fält. När Karl XII drog ut i fält hade han förutom Pompe (II) även med sig Pompes vänner Caesar, Snushane och Turk. Alla fyra dog i fält, liksom Pompe III som dog under hemfärden från Bender. "Pomparna" har inte blivit uppstoppade men de har fått varsin gravplats som finns att beskåda än idag. En annan lite intressant historia är den om hur nuvarande kungen bytte namn på sin hund från Ali till Charlie...läs mer om det här

3 kommentarer:

  1. Jösses! Hur dog egentligen hundarna i fält? Var
    de en del av infanteriet eller blev de måhända nedtrampade av kavalleriet? Kan man drista sig att tro att de slutade på Karl XII:s middagstallrik?

    SvaraRadera
  2. Gustaf, dags att uppdatera bloggen! Latmask! ^^

    SvaraRadera
  3. jag tycker att det verkar som om att den gamle kungen hade lite dålig fantasi eller så hade han lite svårt med döden (liksom bloggaren på denna sida...) och ljög för sig själv genom att ge hundarna samma namn.. finns det ngn historia om detta och pratade kungen med hundarna som om de var människor, min tredje fråga är om hundarna satt lungt och stilla och rökte cigarr i tältet medan kungen stred?
    //TRixie

    SvaraRadera